Trees Will Tell – Negative Results

Trees Will Tell - Negative Results

Información

Artwork por Bon Aleix.
Fotografía por Francesc Gomez.
Grabado y mezclado por Txosse Ruiz en Wheelsound Studio.
Masterizado por Victor Garcia en Ultramarinos Costa Brava.
Editado: The Braves RecordsCarcosa Records, Ojalä Me Muera Records, Gato Encerrado Records, Quebranta Records, Violence In The Veins, Bandera Records, Mise-En-Scène Records.

Aprendemos de los resultados negativos. Son estos los que nos cambian y nos enseñan a no cometer los mismos errores. Buscar mejores caminos. Y siempre los hay. Vendrán días mejores” es solo un fragmento del comunicado que Trees Will Tell publicó poco antes de la salida de su segundo álbum. Un trabajo con un sonido muy personal, influenciado por el Post-Hardcore y Metal Alternativo, melódico, oscuro, y con una lírica muy personal en la que transformamos los errores del pasado en conocimiento, para así, evitar volver a pasar por lo mismo. Ellos mismo nos cuentan todo acerca “Negataive Results.

Siempre hemos intentado usar el arte para canalizar los inevitables estragos que trae la vida. Quizás, con el tiempo, es la única forma que hemos aprendido para transformarlos en algo que no nos explote en la cara, sino que le de forma y sustancia a quienes somos a pesar de las catástrofes, y nos permita superarlas. “Negative Results“, es una oda a la vida, pero también al dolor, aceptándolo como un punto de inflexión. Rindiéndonos ante el hecho de que los resultados negativos son necesarios para entender dónde estuvo el error, y evitar caminar dos veces por el mismo infierno. Hay una frase de Chuck Palahniuk que dice “It’s only after we’ve lost everything that we’re free to do anything.” Tocar fondo es el punto zero. De ahí en lo que te transformes dependerá de tus herramientas, de quienes te rodean, de muchos factores. Nosotros hemos asumido ese concepto. De una forma u otra sin esos resultados negativos de nuestras acciones, no seríamos quienes somos hoy en día. Fue de eso que aprendimos a cambiar y pudimos surgir.

1. Comatose Daughter

“You could find clearance…
Find your own path…
You could find redemption Inside your own wrath, but every god has its thorn, and now it’s too late, now it’s too late
Child of disaster
Cross out every name…
Streets are empty canvas for the hunger of your pain
Dear, Melancholy, can you spell my name?
I am every mistake that can make you feel sane
You could find clearance…
Find your own path…
You could find redemption Inside your own wrath, but every god has its thorn, and now it’s too late, now it’s too late.”

Es el tema que abre el álbum, y se desarrolla alrededor del los avatares de una vida ahogada. Estar tan lleno de odio, que por un segundo, ese aspecto sensible, benevolente que se conecta con los sano se pierde por completo. El resentimiento te lleva a silenciar por completo la empatía y solo buscas formas de crear pequeños incendios en ti y en los demás. Guardar rencor es una muerte lenta.

2. All The Wasted Lights

“If I leave myself hatred on the other side, would we make amends? ‘Cause I’m walking under dead lights.
To worship with an empty stomach will leave you with a broken heart.
You should calm your ways, ‘cause our bodies will left to drown
My hell is every empty moment. You’ve spent with your heart closed down
You should calm your ways, ‘cause our bodies will be left to drown
If I saved you, why you fool me to find attention on a dead road?
Cause I’m awake, but cursed in every other way
No shades to save all the lights your threw away
Self pity and the right to harm,
He said “man is wolf to man” and will destroy everything
But it’s safe to say our time is gone
We are just flesh to broken bones
We reap what we sow
And now we’re nothing…
… just feed my body to the rats…
… under wasted lights…”

En esta canción colabora Víctor García-Tapia, guitarrista de Ànteros. Uno de nuestras bandas locales favoritas. Fue un honor poder hacer algo con él. “All The Wasted Lights” es la innegable realidad; lo que más amamos es lo que más nos hará daño. Retrata la naturaleza destructiva del ser humano contra sí mismo. Esa persona que se está llevando a sí misma (a ti) a un trágico final y es inevitable, imposible de detener, porque a veces está dentro de nosotros destruirnos para encontrarnos; y muchas veces nos toca ser parte del incendio de otro, aunque no queramos.

3. About Crosses With No Name

“I scratch my eyes, and I bite my nails,
I am every single moment you’ve ever felt afraid. I am providence in need. A god left on his knees. I am every sour outcome in a world in disbelief. Oh, I’ve tried so hard, but every moment I breath I feel the weight on my shoulders of a world that doesn’t owe me a thing. I build my shelters in smoking guns and then I bite my tail when I see that this world is not meant for me.
With a cross in my back and it wasn’t me
But I can’t forgive what I can’t forget
And I cannot give what I cannot get
And my body hates what my mind expects …
As I leave you all living in regret
I was close, but never really meant it
I was near, but lost me in the making
I’m over it; if it’s about loving you
I’m over it; if it’s about loving me
I scratch my eyes, and I bite my nails,
I am every single moment you’ve ever felt afraid. I am providence in need. A god left on his knees. I am every sour outcome in a world in disbelief. Oh, I’ve tried so hard, but every moment I breath I feel the weight on my shoulders of a world that doesn’t owe me a thing. I build my shelters in smoking guns and then I bite my tail when I see that this world is not meant for me.
I’m over it; if it’s about loving you
I’m over it; if it’s about loving me”

Estamos realmente contentos con el resultado de esta canción. Queríamos un sonido bastante particular en la batería. Más crudo y presente en la mezcla, incluso llegando a distorsionar un poco. Queríamos que los golpes representaran la angustia de la canción. About Crosses With no Name habla de la ansiedad, del ser cohibido y acomplejado, y de como esto afecta cualquier acción en nuestro día a día. Creemos que aún existen demasiados estigmas con respecto a las enfermedades mentales. Esto hace, inevitablemente, que se vuelven un tipo de universo aislado, que no se acopla a lo que nos exige la sociedad y los tiempos que vivimos. Los trastornos mentales, emocionales, son una realidad, la ansiedad, la depresión están ahí, y deberíamos tener más espacios para poder hablar de ello sintiéndonos protegidos. Todos estamos cargando alguna cruz, todos tenemos un bagaje del cual nadie sabe absolutamente nada. Cualquier persona con la que te topes en la calle está luchando una batalla. Esta canción habla de la mía. 

4. A Tender Way

“In this cavity, father here you learned to be afraid. An empty space to feel ashamed, a tender way of disarray.
I count my sins, and count my days to be free again…
This gravity… make the earth collide into my skin, for every thing I’ll never be. For every shape that betrays me… that betrays me…
Just to keep you out of harm, mother Mary, what’s inside all the pills and the lessons from my past?
“What’s the rush, little boy?, daddy is gone, it’s all destroyed”
But she would make it right for us
…Gone your way…
(Find a tender way to hurt me)
For yourself…
(Find a tener way to hurt me)
If I could ever start again…
Dear, brother… erase my name
Count your blessings,
starve your heart,
Blooming child all your cries, all the pills and the secrets of your past, they’ve been thrown in a void.
Bone are temples to the paranoid.
Cause as above, so below…
If I could ever start again
Dear, brother, erase my…
…Gone your way…
(Find a tender way to hurt me)
For yourself…
(Find a tener way to hurt me)
But I will never, start again…
Oh, dear brother…”

Tenía 24 años el día que conocí a mi padre, que inclusive lo vi por primera vez. A medida que pasa el tiempo me voy dando cuenta que al hacerme mayor, puedo entender mejor las decisiones que tomaron mis padres. Dejar de juzgarlos por sus errores, cuando eran jóvenes, torpes y llenos de miedo. Mis propios errores me lo muestran, y mis propios miedos me resuenan de una forma diferente. A Tender Way es la confrontación de un yo más joven contra quién soy hoy en día, de la forma en la que va cambiando la fotografía de mis padres en mi cabeza. 

5. We Will Never (Be The Same)

“Hey you, this house is burning down in front of you
And hey you, could words fill up that empty heart of yours?
I’ll find a way to make it through
The things you say, the things I do…
Would you open up that door,
Cause I’m hoping I’ll get burn with what I love
Shame through my veins
Keep me hollow, keep me sane
I’ll take my demons to my grave
We will never be the same
No kings to save you from yourself
Don’t pray to heal what you create
Cause we will never be the same
But I’ll find a way to make me sane again
We will never be the same”

Aceptar es ser libre. En muchas oportunidades, cuando algo se quiebra, es imposible dejarlo como antes, pero no necesariamente quiere decir que no puedas aceptar su nueva forma y aprender a vivir con ella. We Will Never”  lidia con aceptar que por más esfuerzos que se hagan, hay daños que son irreparables, pero dentro de la tristeza que pueda emanar la canción, resalta la frase “(…) But I’ll find a way to make me sane again” como ese halo de esperanza que te permite encontrar alguna forma de vivir en paz a pesar del “craquele” emocional.

6. Minimum Space Required To Breathe

“Love me like a mother loves a child
Beat me like a father beats the pride
Break me live a lover breaks a heart
Judge me like a god judges mankind
Hurt me like I hurt myself at night
But I’m still alive”

Ideada como un tipo de interludio para que respirara más el flujo del álbum, terminó siendo también una de nuestras favoritas. Habla sobre ciertos arquetipos que todos de una forma u otra compartimos. Estas figuras arquetípicas son las que nos forjan; El padre orgulloso o arrogante, la madre afectiva y protectora, el amante que hiere. Son símbolos que están en el colectivo y muchas veces, socialmente, nos desarrollamos en base a ellos.

7. Georgetown And My Hands

“It’s 6am, and my bones are cold,
“Cmon wake up, its time, your life is waiting. Don’t let me down. I worked too hard. Your dad is gone. We’re running from this city”
It’s all on me; new promises for old mistakes.
Now promises are bonds to break
It’s all on me; new promises for all mistakes are always there
I know we’ll be alright when everything gets hard
This clarity will last forever
50 million miles and words that time got dried but we kept this house together
Fast cars, bruises and scars…
Home is where the distance blurs the line.
Even if you can’t stay, you’ll be here forever.”

Es relativamente más uptempo pero cubierta de una nostalgia especial. Mi abuela nació en Georgetown. 
Reparo, constantemente, en los días que pudimos haber sido mejores adolescentes, y no crear tantos dolores de cabeza. La canción habla de esto. Del trabajo duro de muchos padres y como nos cuesta apreciarlo cuando somos más jóvenes. Habla sobre el pasado, sobre crecer y ahora estar a kilómetros de distancia, absorto en pensamientos repetitivos sobre la separación y el espacio. Una carta de arrepentimiento ¿o una forma extraña de agradecer?

8. Sober King / Bastard Wing

“Beloved grace that hides her face between my fears, she breaks the odds and sacrifice in front of me. This night could be everything she has ever need, and with sheer delight her rapture falls and separate…
One from two
Lost in deceivers
What’s your excuse?
You got caught in believers
Now im whispering words that get drown in the river
What’s your excuse, when your caught wearing away?
Let me drown again
Wash away what’s in front of you
Put that crown again and look
All this mess right in front of you
My mind know just to tear
But I’m sober, it’s over, dear
This cross will disappear
But I’m sober, it’s over, dear
Clear; becoming what I need
Speak; the truth knows how to bleed
Have you ever felt “home” like something buried in your past?
What’s wrong with me? I don’t want to face what comes with tomorrow
Please, god, can you help me?
Can you make the ocean clear, so I could drown again, and feel alive on what I’ve always…”

Un confesionario. Lo mucho que cuesta tener la inteligencia emocional para aceptar que hay sustancias que están afectando todos los aspectos de tu vida. Habla de los viajes del ego y la arrogancia que hay al estar bajo ciertos efectos. Y lo tóxico que somos cuando pensamos estar en control de algo que nos está controlando a nosotros. Es muy fácil sentirse en la cima del mundo cuando no eres tu mismo. Otro punto de inflexión. Pero también es un grito de ayuda a salir de ese lugar.
Una ayuda que, al final, llegó. 

9. I’d Rather Stay

“I’ve been sleepless watching sparkling lives
City smoke under drunk red eyes
The streets are loud you could hear the sound If empty dreams in fast car lines
Dear, ghost… don’t blink away
I could jump, but I’d rather stay
Dear, ghost, don’t stay up late
I’m scared, but I’d rather stay
I’ve been hiding underneath your clothes…
With funny memories of what went wrong.
Careless rumors in the corridors
Hopeless losers in a world gone wrong
Dear, ghost… don’t blink away
I could jump, but I’d rather stay
Dear, ghost, don’t stay up late
I could jump, but I’d rather stay”

La primera referencia acústica que presentamos. La idea musicalmente era hacer una canción sencilla y honesta. La letra surgió sola; era bastante tarde, y estaba en la terraza de mi casa, viendo la ciudad transformarse a través de las horas. La gente, las luces, los ruidos de una ciudad profunda, a veces caótica y a veces desentendida, las vidas desarrollándose, las historias creándose. 
Lo fácil que sería saltar… y todo lo que hace que te quedes y no lo hagas. Al final vale más quedarse. Siempre quedarse.

10. Stand And Stranded

“This snakes are crawling through your horror…
Self made heart, and corrupted.
Full of piss and vinegar,
Cause you want more, than just the smell of bullet holes and self control
Maybe your condescending with everything that’s wrong with me.
Honey I’m not that splendid, when all my demons are free…
Just medicate me with your self-pity
Cause time is something we can’t catch.
We learn to love and to leave behind,
I’ll be your hell and you could be mine
Maybe you were never happy
Smile and let the whole world blind
Darling, you’re stand and stranded
Maybe you were never mine
Darling you’re stand and stranded
Maybe you were never happy
I never thought that i was every ghost that has ever haunted you
I never thought that you were every ghost that has ever haunted me”

La última canción del álbum funciona, al menos en términos de narrativa, como una aceptación total al desastre. A los innecesario que puede ser crear contextos más profundos en algo que es evidente, o al menos así lo ves cuando estás consumido por la zozobra. Hartazgo a las suposiciones y la complejidad emocional. Estando en este punto, no quieres pensar más en lo laberíntico de los errores. Solo quieres verlos como errores. El agotamiento y las pocas ganas de escuchar, eventualmente, se van. Al final de la canción, vuelves a estar dispuesto a percibir. A entender que quizás no hay más historias detrás, pero hay mucha por delante.

Aprendemos de los resultados negativos. Son estos los que nos cambian y nos enseñan a no cometer los mismos errores. Buscar mejores caminos. Y siempre los hay. Vendrán días mejores

Jorge Urosa

Jorge Urosa

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close